Кольоровий ресурс. Профілактика емоційного вигорання засобами ізотерапії.

Семінар-практикум для педагогів

«Кольоровий ресурс. Профілактика емоційного

 вигорання  засобами ізотерапії»

Мета: профілактика емоційного вигорання, активізація творчого ресурсу особистості.

  1. Вступ.

Слова психолога.

Привітання. Повідомлення теми, мети семінару.

Доброго дня! Сьогодні ми поговоримо про емоційне вигорання. Тема емоційного вигорання не нова, усі ми стикаємось з цим синдромом   який розвивається під впливом хронічного стресу і постійного навантаження.

Синдром емоційного вигорання, Бойко В.В. характеризує,  як набутий механізм психологічного захисту через «виключення» емоцій, зниження енергетики у відповідь на психотравмуючі події  та розширення сфери негативних емоцій при зменшенні дії позитивних емоцій. І як результат, настає виснаження емоційних та особистісних ресурсів. Поповнення яких є необхідною умовою покращення психічного здоров’я.

Вправа «Асоціації»

Мета: презентувати себе через колір; розвиток навичок творчого самовираження; самодіагностика сприйняття себе.

Алгоритм роботи.

Кожен з учасників по черзі презентує себе через певний колір, відповідаючи на питання: «Який я колір і чому?»

Обговорення.

  1. Інформаційне повідомлення. Обговорення.Основна частина.

Синдром емоційного вигорання проявляється на трьох основних рівнях: особистісному, мотиваційному та міжособистісному.

Компоненти емоційного вигорання (за К.Маслач, С. Джексон):

  • Деперсоналізація. З’являється байдужість або негативне ставлення до оточуючих. Як наслідок, відбувається деформація стосунків з іншими людьми (підвищена залежність або негативізм, цинічності установок та почуттів, конфліктність).
  • Редукція особистісних досягнень. Проявляється в негативному оцінюванні себе, власних професійних досягнень та успіхів, почутті некомпетентності, уникнення навантаження та обмеження власних можливостей.
  • Емоційне виснаження. Виражається в зниженому емоційному фоні (втомленість, апатичність, туга, спустошеність, виснаженість тощо).

Слова психолога.

Питання до учасників.

Поміркуйте, відчуйте та дайте відповідь на питання: «Що вам допомагає відновити сили? Після яких дій ви відчуваєте наповненість?».

Обговорення.

Слова психолога. Для когось це сон, прогулянки на природі, спілкування, танці, секс, творчість, смачна їжа, мандрівки, рідний дім… – це все ресурси, «джерела живлення». Ресурси – це життєво необхідна енергія, наша сила та здоров’я, все те, що дозволяє нам бути енергійними, активними, впевненими та щасливими.  Це те що залежить від вас і тільки від вас.

Сьогодні я пропоную зануритись в творчість. В творчість, як в джерело внутрішнього  ресурсу.  В творчості кожен може відкрити для себе невичерпне джерело енергії і життєвої сили. Творчість допомагає «включити» емоції.

Арт-терапевтичні методи повязані з нашою творчою енергією, збільшують її, відкривають наш емоційний світ, вивільнюють наші почуття.

Вправа «Кольорові плями» (техніка акватипія).

Мета: розвиток емоційного інтелекту; активізація творчого ресурсу; зосередження на собі; занурення в творчість.

Матеріал: лист А3, фарби, гуаш, скло 5х2, пензлики різних розмірів, вологі та сухі серветки, склянка з водою.

Алгоритм роботи.

Вступна частина. Подумки запитайте себе:

  1. «Що надихає мене, надає мені сили? Які вони мої «особистісні ресурси»?».
  2. «Що я роблю для того щоб мої життєві сили, ресурси були наповненні?»

Інструкція.

  1. Створіть кольорові плями на папері за допомогою скла та фарби.

Накладіть на скло фарбу різного кольору, переверніть скло на папір так, щоб залишити кольорові плями різних форм і розмірів. Повторювати дії до повного заповнення листа кольоровими плямами.

  1. Пошук образів.

Серед намальованих плям в колірних формах і білих проміжках знайдіть якомога більше образів і обведіть їх контур більш темним кольором.  Важливо знайти якомога більше  образів.

  1. Складіть розповідь, використовуючи образи які ви знайшли (5-7 речень).
  2. Презентація роботи.

Питання для обговорення

  • Яка назва Вашої роботи?
  • Який колір переважає в роботі? Як Ви можете це пояснити?
  • Які образи ви знайшли?
  • Зачитайте, будь ласка Вашу розповідь?
  • Які почуття Ви відчували в процесі роботи?
  • Які ресурси, вміння Ви хотіли б перенести з виконаної роботи в Ваше життя? Як це зробити?

Завершення вправи.

Учасникам пропонується поділитися з групою своїми почуттями, інсайтами та враженнями від роботи.

  1. Заключна частина.

Рефлексія діяльності.

Вправа «Я бажаю вам…»

Список використаних джерел.

  1. Тараріна О.В. Практикум з арт-терапії: шкатулка майстра. К., Астамір-В, 2016.
  2. http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/38435/

Кольоровий ресурс – слайди для показу