Семінар-практикум для педагогів
«Кольоровий ресурс. Профілактика емоційного
вигорання засобами ізотерапії»
Мета: профілактика емоційного вигорання, активізація творчого ресурсу особистості.
- Вступ.
Слова психолога.
Привітання. Повідомлення теми, мети семінару.
Доброго дня! Сьогодні ми поговоримо про емоційне вигорання. Тема емоційного вигорання не нова, усі ми стикаємось з цим синдромом який розвивається під впливом хронічного стресу і постійного навантаження.
Синдром емоційного вигорання, Бойко В.В. характеризує, як набутий механізм психологічного захисту через «виключення» емоцій, зниження енергетики у відповідь на психотравмуючі події та розширення сфери негативних емоцій при зменшенні дії позитивних емоцій. І як результат, настає виснаження емоційних та особистісних ресурсів. Поповнення яких є необхідною умовою покращення психічного здоров’я.
Вправа «Асоціації»
Мета: презентувати себе через колір; розвиток навичок творчого самовираження; самодіагностика сприйняття себе.
Алгоритм роботи.
Кожен з учасників по черзі презентує себе через певний колір, відповідаючи на питання: «Який я колір і чому?»
Обговорення.
- Інформаційне повідомлення. Обговорення.Основна частина.
Синдром емоційного вигорання проявляється на трьох основних рівнях: особистісному, мотиваційному та міжособистісному.
Компоненти емоційного вигорання (за К.Маслач, С. Джексон):
- Деперсоналізація. З’являється байдужість або негативне ставлення до оточуючих. Як наслідок, відбувається деформація стосунків з іншими людьми (підвищена залежність або негативізм, цинічності установок та почуттів, конфліктність).
- Редукція особистісних досягнень. Проявляється в негативному оцінюванні себе, власних професійних досягнень та успіхів, почутті некомпетентності, уникнення навантаження та обмеження власних можливостей.
- Емоційне виснаження. Виражається в зниженому емоційному фоні (втомленість, апатичність, туга, спустошеність, виснаженість тощо).
Слова психолога.
Питання до учасників.
Поміркуйте, відчуйте та дайте відповідь на питання: «Що вам допомагає відновити сили? Після яких дій ви відчуваєте наповненість?».
Обговорення.
Слова психолога. Для когось це сон, прогулянки на природі, спілкування, танці, секс, творчість, смачна їжа, мандрівки, рідний дім… – це все ресурси, «джерела живлення». Ресурси – це життєво необхідна енергія, наша сила та здоров’я, все те, що дозволяє нам бути енергійними, активними, впевненими та щасливими. Це те що залежить від вас і тільки від вас.
Сьогодні я пропоную зануритись в творчість. В творчість, як в джерело внутрішнього ресурсу. В творчості кожен може відкрити для себе невичерпне джерело енергії і життєвої сили. Творчість допомагає «включити» емоції.
Арт-терапевтичні методи повязані з нашою творчою енергією, збільшують її, відкривають наш емоційний світ, вивільнюють наші почуття.
Вправа «Кольорові плями» (техніка акватипія).
Мета: розвиток емоційного інтелекту; активізація творчого ресурсу; зосередження на собі; занурення в творчість.
Матеріал: лист А3, фарби, гуаш, скло 5х2, пензлики різних розмірів, вологі та сухі серветки, склянка з водою.
Алгоритм роботи.
Вступна частина. Подумки запитайте себе:
- «Що надихає мене, надає мені сили? Які вони мої «особистісні ресурси»?».
- «Що я роблю для того щоб мої життєві сили, ресурси були наповненні?»
Інструкція.
- Створіть кольорові плями на папері за допомогою скла та фарби.
Накладіть на скло фарбу різного кольору, переверніть скло на папір так, щоб залишити кольорові плями різних форм і розмірів. Повторювати дії до повного заповнення листа кольоровими плямами.
- Пошук образів.
Серед намальованих плям в колірних формах і білих проміжках знайдіть якомога більше образів і обведіть їх контур більш темним кольором. Важливо знайти якомога більше образів.
- Складіть розповідь, використовуючи образи які ви знайшли (5-7 речень).
- Презентація роботи.
Питання для обговорення
- Яка назва Вашої роботи?
- Який колір переважає в роботі? Як Ви можете це пояснити?
- Які образи ви знайшли?
- Зачитайте, будь ласка Вашу розповідь?
- Які почуття Ви відчували в процесі роботи?
- Які ресурси, вміння Ви хотіли б перенести з виконаної роботи в Ваше життя? Як це зробити?
Завершення вправи.
Учасникам пропонується поділитися з групою своїми почуттями, інсайтами та враженнями від роботи.
- Заключна частина.
Рефлексія діяльності.
Вправа «Я бажаю вам…»
Список використаних джерел.
- Тараріна О.В. Практикум з арт-терапії: шкатулка майстра. К., Астамір-В, 2016.
- http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/38435/